Vår historia

Åbyggeby Fotbollsklubb bildad 1984 av ordförande Reine Persson, en av initiativtagarna från ett forna korplag som ansåg att föreningslivet hade mer att ge än bara några fotbollsmatcher per säsong. Egentligen började historian redan året innan då Åbyggeby IK med prefixet IK inte fick användas på grund av en viss tvist runt den befintliga ishockeyföreningen, där föreningen redan hade verksamhet tillsammans med en näst-gårdsförening. Legenden blev den att IK var lätt att trycka till FK varav namnet och resan blev faktum i den nya föreningen Åbyggeby FK.

De första åren blev fylld av lokalfotboll men succesivt så etablerades föreningen i fotbolls-gästrikland. Mellan säsongerna 84- och 94- huserade herrlaget i de lägre seriesystemen innan man i mitten tjugohundratalet äntligen entrade distriktets högstaserie och division fyraspel.

I början på 90-talet startades även ungdomsverksamheten upp. Flera år i rad startades det nya lag, där slutet på 00-talet var några av glansdagarna. Den berömda 88-kullen blev ett av lagen som rosade marknaden i lokalfotbollen. Sonen till Mikael, Henrik ”HP” Persson blev utsedd till Gestrikefotbollens bästa 15-åring och var en av spelarna som också spelade det berömda ”elitlägret” i Halmstad som fostrat mängder av talanger.

En av föreningens största gestalter är Mikael Persson. Han var med och bildade föreningen för snart nästan 40 år sedan. Han har även varit tränare, lagledare och ungdomsansvarig. Han kallas även föreningens "Mr. Åbyggeby".

Från början var det bara knattefotboll som sedan blev sjumanna - på en plan som kallades Forsgården i Forsby. Det var en idyll. Man spelade fotboll och badade sedan i Testeboån.

Mellan 2007 och 2016 låg föreningens verksamhet nere. Men sedan nystarten 2017 har Åbyggeby Fk:s resa blivit något unikt. Laget klättrade från division 6 till division 3 på tre säsonger. 2017 i sexan förlorade laget bara en match. 2018 i femman blev det 21 segrar och ett kryss med målskillnaden 127-12. 2019 i fyran säkrade klubben avancemang flera veckor innan den sista omgången. Det blev 19 segrar och tre oavgjorda matcher i serien. Tvåan Hille var 14 poäng efter den suveräna ettan.

En spelare med moderklubb Åbyggeby FK värd att nämna är Marcus Hansson. Med sina Allsvenska meriter har han Åbyggeby FK som moderklubb. Han har spelat på elitnivå i över tio år.
Elitkarriären startade i Gefle IF där han spelade allsvenskt i sex år fram till och med 2015. Därefter blev det norska Tromsö IL, Djurgårdens IF, IK Frej och till sist Brommapojkarna innan han placerade skorna på hyllan. Det man ska veta är att Marcus också betytt en hel del för klubbens återstart. Pengarna man erhöll för Marcus övergång från Gefle IF till Djurgårdens IF innebar en ersättning, som var en viktig del i att återuppstarten kunde bli verklighet.

Tillsammans skriver vi nu ny historia och den nya resan har bara börjat.
Håll utkik!

Herrlaget i seriespel

1974 - 1977         DIV 6 Gästrikland ÅBYGGEBY IK
1984 - 1985         DIV 7 Gästrikland Västra ÅBYGGEBY FK