Insamling för barn, ungdomar & Föreningen 2020

Coronavirusets effekter slår hårt på ekonomi i samhället och så även på landets idrottsföreningar. Inställda träningar, matcher & cuper gör att barn & ungdomar förlorar sociala sammanhang och idrottslig rörelse som kanske har varit ljuspunkterna i deras liv.

Samtidigt så indikerar arbetsförmedlingen en kraftig ökning av arbetslösheten under 2020 och en mycket tuff ekonomisk tillvaro för många i samhället. I svåra ekonomiska tider spår vi att avgifter för att delta i föreningslivet kommer att prioriteras bort och barnen och ungdomarna blir förlorarna. Följden av detta blir mindre rörelse och sämre folkhälsa. Det vill vi försöka motverka.

Vi vill använda 50 % av de insamlade pengarna till att erbjuda kostnadsfria aktiviteter under 2020-2021 för barn och ungdomar utomhus. Det behöver inte handla om fotboll utan rörelseglädje överlag. Självklart utifrån riktlinjer från Folkhälsomyndigheten.

Resterande 50 % av de insamlade pengarna kommer att gå till den dagliga verksamheten vi bedriver idag. Vi är inte i kris men vi är ganska säkra på att alla föreningar drabbas negativt av det som sker i samhället just nu.

Vi vill inte skapa något fiktivt publikrekord, vi vill ta ansvar för barn och ungdomars rörelse!

Tack för ditt stöd!

Bidragsgivare 19/4-2021